Foto_front

Erna Goudbeek

Erna Goudbeek is geboren op 26 april 1966 in Almelo. Ze komt uit een gezin met 3 kinderen waarvan zij de oudste is. Na haar komen nog twee broers, de tweeling Gert en Henri. Reeds op zeer jeugdige leeftijd heeft ze al veel plezier in het tekenen en op de basisschool tekent ze geregeld haar klasgenootjes na. Naarmate ze ouder wordt, raakt het tekenen wat op de achtergrond.
Na de Middelbare School opleidingen is ze als Administratief Medewerkster en Secretaresse werkzaam geweest. In 1998 komt echter ineens de drang weer naar boven om te tekenen en begint ze te experimenteren met Pastelkrijt, waarmee ze voornamelijk portretten tekent. 
In 1999 sluit ze zich aan bij een kleine groep Aquarellisten in Almelo en schildert daar in de avonduren. In die tijd ontstaan dan ook haar eerste portretten in Aquarel. In 2000 leert ze haar huidige vriend Brian kennen en hij is degene die haar motiveert om verder te gaan in de schilderskunst. In het jaar 2002 neemt ze een zeer belangrijke beslissing. Ze maakt gebruik van een afvloeiingsregeling van twee jaar om te gaan studeren. In deze twee jaar volgt ze een studie Grafisch Ontwerpen in Borne en sluit ze zich aan bij de Schildersgroep “De Peinturisten” in Almelo, waar ze nu nog steeds les krijgt van de heer van den Noort, een man die haar grote bewondering heeft. Deze groep houdt jaarlijks een expositie op een prachtige locatie in het Nijreesbos te Bornerbroek. Dhr. van den Noort laat haar vrij in het schilderen om haar eigen stijl te ontdekken. 

Na het schilderen van allerlei onderwerpen komt ze erachter dat haar hart ligt bij Stillevens. Toch schildert ze ook graag impressionistisch werk, omdat ze een grote bewonderaar is van de Haagse School. Ze zegt hierover dat het heerlijk is om, naast een realistisch stilleven, een impressionistisch werk te maken. 

De zeer positieve reakties van mensen en in het bijzonder van haar leraar zijn zeker een extra stimulans om verder te gaan met het schilderen in de twee bijzonder verschillende technieken. Als onderwerp voor een stilleven neemt ze bijvoorbeeld een paar oude potten, een oude kandelaar of een oude perenpot met daarnaast liggend wat peertjes en zegt hierover: “Er mag best een stukje ontbreken van een oude pot, het moet allemaal niet te gladjes zijn. Als het onderwerp maar een geschiedenis heeft, is mijn motto”. 

Haar werk laat een perfekte stofuitdrukking zien, de kleuren in haar schilderijen zijn meestal warm en de harmonie en sfeer goed passend bij het onderwerp. Zelf zegt ze dan ook: “Kritisch blijven is heel belangrijk; het is de enige manier om niet stil te blijven staan. Daarnaast kan ik gerust van mezelf zeggen dat ik bijna alle onderwerpen kan schilderen in zowel Olieverf als Aquarel, beslist een eigenschap die het gemakkelijk maakt om naast de zelf gekozen werken ook in opdracht te werken. Een goed voorbeeld hiervan is het schilderen van portretten. Die kan ik zowel in Olieverf of in Aquarel doen, de keus is aan de klant”. 

Je kunt aan de bijzondere schildertechniek van zowel het geschilderde onderwerp als de achtergrond beslist zien dat het een Goudbeek is, waardoor je, ondanks het feit dat stillevens reeds eeuwenlang een traditie zijn, nu al kunt spreken van een eigen stijl.

 Collectie Erna Goudbeek
[schilderijen horizontaal]